|
|
|
|
|
DB epoker | 1835 | 36 | 37 | 38 | 39 | 1840 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 1850 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 1860 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 1870 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 1880 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87 | 88 | 89 | 1890 | 91 | 92 | 93 | 94 | 95 | 96 | 97 | 98 | 99 | 1900 | 01 | 02 | 03 | 04 | 05 | 06 | 07 | 08 | 09 | 1910 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 1920 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 1930 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 1940 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 1950 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 1960 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 1970 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 1980 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87 | 88 | 89 | 1990 | 91 | 92 | 93 | 94 | 95 | 96 | 97 | 98 | 99 | 2000 |
Epoke 1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Epoke 2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Epoke 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Epoke 4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Epoke 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Større punkter | Jernbanebyggeriets epoke fra spæd begyndelse til færdiggørelse af sammenhængende strækningsnet. Opståen af store statsbanenet og talrige privatbaner med overvejende regional betydning. Udvikling af damplokomotivet. Farverige bemalinger af lokomotiver og vogne. |
Det tyske rige overtager alle tyske jernbaner Udvikling af "enhedsbyggeserier" af lokomotiver og vogne. Udbygning af elektrisk togdrift og videreudvikling af motortog Standardisering af bygge- og driftsforskrifter og af bemaling og beskriftning af rullende materiel. Stor variation af vognpark pga. rullende materiel fra epoke I. |
Tidlig "Bundesbahn"- (BD) og "Reichbahn" (DDR)-epoke Uafhængig udbygning og udvikling af jernbanerne af BD og DDR. Fase i strukturændringer ved udbygning af diesel og elektrisk togdrift og gradvis afvikling af damp-trækkraft. Udvikling af moderne vognpark og ny sikkerhedsteknik |
Sen "Bundesbahn" (BD) og "Reichbahn" (DDR) epoke Vidtgående omstilling til diesel- og elektro-trækkraft. Anvendelse af internationelt forenelig materiel-litrering. Nye bemalinger på rullende materiel. |
Samarbejde mellem de to statsbaner og omstilling til "Deutche Bahn AG". Indførelse af ICE-trafik. Indførelse af farvekoncept til typebestemmelse af persontrafik |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Underepoker | Delepoke a: Oprettelse af de første territorie-jernbaner med karakter af privat- eller statsbane. Videreudvikling af skinnenettet til færdiggørele af et sammenhængende net. Udvikling af forskellige damplokomotiv-grundforme. |
Delepoke b: Oprettelse af ni store statsbanenet i Preussen, Bayern, Sachsen, Württenberg, Baden, Hesen, Mecklenburg, Oldenburg og Elsass-Lothringen. Udvidelse af skinnenettet: De første sidebaner (sekundærbaner) og små- og lokalbaner (tertiærbaner). De første smalsporsbaner. Udvikling af compound-damplokomotiv og tenderlokomotiv. Første preusiske "normalien"-vognbyg (?). Brug af 4 farver til klasse-bestemmelse (gul, grøn, brun og grå) i Preussen. Indførelse af gennemgående trykluftremse i persontog. |
Delepoke c: Afslutning af udbygning af skinnenet. Nyorganisering af statsbanerne. Fælles forvaltnig for preusiske/hessische statsbaner Videregående strømligning i jernbanevæsenerne gennem bygge- og driftsystemer, signalsystemer, tjenesteregler og "Technische einheit" (TE). Udvikling af "Heissdampflok". Første motortog med benzinmotor og akkumulator-tog Drift med 4-akslede personvogne. |
Delepoke d: Stagnering af udvikling pga. 1 verdenskrig. Ny preussiske lokomotiver males sort. Store damplokomotiver bygges. Start på elektrisk drift. |
Delepoke a: Overgangsfase fra statsbaner til "das Reich". Første type-program for elektriske lokomotiver. Første "Einheits"-personvogne. Personvogne brun-grønne. Indførelse af "Austausch"-type af godsvogne. Mærkning af godsvogne med "Deutche Reichsbahn" og type betegnelse. Lettere overgang fra vogn til vogn pga. internationale aftaler (RIC, RIV). |
Delepoke b: "Deutschen Reichbahn-Gesellschaft" DSG perioden. Opløsning af Bayern-forvaltningen. Omlitrering af damp- og elektro-lokomotiver, udvikling af "Einheits"-damplokomotiver og første hurtigtog. Omlitrering af personvogne (med 1930 modifikation). Ophævelse af 4. vognklasse. Indførelse af standardpuffer (Hülsenpuffer). MITROPA sove- og spisevogne bordeauxrøde. Indførelse af gennemgående trykluftremse i godstog. |
Delepoke c: Saarlandske og østrigske jernbaner indlemmes. Ændring af signalreglement. Rigsørnen sættes på personvogne og motortog. Personvogne males "flaske"-grønne og litrering ændres. Udvikling af krigslokomotiver, tjeneste-personvogne og krigsgodsvogne. Efterkrigen fjernes alle "Reich"-mærker fra alt. Litrering af godsvogne med besættelseszone-mærkning. Ophør af elektrisk drift i den sovjettiske besættelseszone. |
Delepoke a: Vesttysk del af "Reichbahn" omdøbes til "Deutche Bundesbahn". De første nye konstruktioner af damplokomotiver. Udbygning af det blå F-tognet. Omlitrering af akkumulator- og forbrændings-motortog. 3 klasser i persontogstrafik. DSG stiftes. Indførelse af 26 m. lange personvogne. Ny litrering af godsvogne (ny nummerpplan). |
Delepoke b: Tilbagegang i indsats af damptog. Udvidelse af diesel- og elektrisk trækktart. Nye kedler til damploks og ombygning til oliefyring. Løbende anskaffelse af diesel- og el-lokomotiver. Start på TEE-trafik. Ny signalregel: Indførelse af tre frontlygter. Kun to klasser i persontrafik (1956). Personvogne kromoxydgrønne. "Umbau"-program for nærtrafik. "DB"-keks indføres (1955). |
Delepoke a: Internationale aftaler medfører nye litreringer til alt rullende materiel. |
Delepoke b: Udbygning af enkeltklasse Inter-City-net. "Pop-farben" Nyt farvekoncept: beige/rød hhv. beige/blå. "Lenkach"-personvogne udfases. |
Delepoke c: Omstilling til nyt farvekoncept afsluttes. Inter-City-tog med to klasser. Modificeret litrering af godsvogne. 1986: DB-keks bliver rød |
Delepoke a: Samarbejde og første tilpasninger mellem de to tyske baner. Nyt farveskema for loks (rød) og trafikbestemt farve for persontrafik. Omlitrering af østtysk materiel. Start på ICE-trafik. De første motortog med penduleffekt (Neigetechnik/Pendolino). Ny type DB-keks (1/4 1994). Modificering af litrering af godsvogne. |
Delepoke b: Sammenslutning af de to tyske baner til "Deutche Bahn AG". Indførelse af nyt farvekoncept (rød - "verkehrsrot") til godsvogne. |
DHTML Menu By Milonic JavaScript